مهارت های زندکی (اقتصادی)
مرجع سخنرانی ها و آثاراستاد علی اکبر داراب کلائی
استاد علی اکبر داراب کلائی ، دارابکلاء شهر ساری متولدشدند ایشان در سن 17 سالگی وارد حوزه شدند . و برای ادامه تحصیل به شهر مشهد مقدس عزیمت نموده و دروس حوزه را تا سطح خارج در حوزه علمیه این شهر ادامه دادند .درحال حاضرساکن تهران میباشند که در زمینه خانواده و سبک زندگی و مسائل روز مقالات متعددی به رشته تحریر درآورده است. برای کسب اطلاع بیشتر به قسمت زندگینامه مراجعه فرمایید.

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سایت تحلیلی-سیاسی-اجتماعی-فرهنگی و آدرس dalel.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 31
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 247
بازدید کل : 10050
تعداد مطالب : 302
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


آمار مطالب

کل مطالب : 302
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 31
باردید دیروز : 31
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 247
بازدید سال : 1152
بازدید کلی : 10050
مهارت های زندکی (اقتصادی)
مهارت های زندکی (اقتصادی)

مقدمه

يکي از مراحل زندگي بشر، مرحله دنياست که شامل سه اتفاق عمده ي: تولد (ورود)، زندگي (حضور) و مرگ (خروج) مي باشد.
انسان در تولّد و مرگ و اصل زندگي اختياري ندارد، اما در چگونگي و نوع زندگي مختار است و شايسته است براي کسب حيات طيّبه، زيستني آگاهانه، خردمندانه و سعادتمندانه همراه با سلامت جسم و توجه به آينده اي روشن تلاش نمايد.
براي کسب حيات طيبه با نگاه متقارن به دنيا و آخرت توجه به پنج نوع تربيت براي بشر ضروري است:
1. تربيت جسمي
2. تربيت عاطفي
3. تربيت عقلاني
4. تربيت ديني
5. تربيت اجتماعي
چرا که نيل به سعادت و خوشبختي واقعي بشر در بُعد فردي، خانوادگي و اجتماعي مرهون کسب توانمندي و موفقيت در اين پنج نوع تربيت جهت «شکوفاسازي شخصيت خود و اداره ي زندگي» و «برقراري ارتباطات موفق جمعي تا حدّ تأثيرگذاري مثبت» و «ارتباط عميق با خداست».
کارشناسان تربيتي به بخشي از آگاهي ها و توانايي هاي انسان که براي دستيابي به يک زندگي موفق مورد نياز است، «مهارتهاي زندگي» مي گويند. در اين مقاله به تبيين و تشريح راهکارهاي داشتن يک زندگي سالم و مهارتها و روش هاي مقابله اي مورد نياز مي پردازيم.

مهارتهاي اقتصادي (حرفه آموزي و انتخاب شغل)

يکي از مهارت هاي لازم براي تأمين زندگي و زندگي سرافرازانه داشتن کسب مهارتهاي اقتصادي و حرفه آموزي است.
پيامبر اکرم مي فرمايند: «خداوند مؤمن صاحب حرفه و کار را دوست دارد.» (1)
دين اسلام متکفل اداره ي امر دنيا و آخرت انسان است و دستورات آن تضمين کننده ي حيات طيبه مي باشد. يکي از سفارشات ويژه اسلام، سفارش به کار، کارداني و تحصيل مهارت هاي لازم اقتصادي، حرفه آموزي و ورود به صحنه ي تلاش براي کسب رزق حلال است.
از نظر اسلام کار و تلاش و شغل نه تنها از جنبه ي اقتصادي و معيشتي ارزشمند و لازم بوده، بلکه از بُعد معنوي نيز براي پرورش روح ضروري است. اسلام کار و شغل را نوعي عبادت و عاملي تربيتي براي ارتقاي ايمان و راهکاري براي عزّت مندي و شرافت افزايي مي داند، از اينرو در استراتژي و برنامه ريزي هاي فردي و اجتماعي لازم است با چنين ديدي به کار و اشتغال و مهارتهاي اقتصادي نگريست.
در سيره ي پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) آمده است: هرگاه حضرتش به مردي برخورد مي کرد که از (زيبايي و محاسنش) به شگفتي مي آمد، ابتدا از شغل و حرفه ي او مي پرسيد و در صورتي که وي شغلي نداشت مي فرمود: (سَقَط مِن عَيني) «از چشم من افتاد.» و آنگاه در بيان علّتش مي فرمود:
(لِأنَّ المُؤمن إذا لَم يَکن لَهُ حِرفَةٌ يَعيشُ بِدينِه.) (2)
«زيرا مؤمن اگر حرفه و شغلي نداشته باشد، از راه دينش ارتزاق مي کند.»
داشتن شغل و حرفه در بين روان شناسان و در کتب روان شناسي نيز مورد توجه ويژه اي واقع شده است دنالد سوپر مي گويد:
«شغل اين امکان را فراهم مي آورد تا شما آن تصويري را که از خود در ذهن داريد به فعل درآوريد يا آنرا ابراز کنيد.»
«هر فرد سالم بدون استثناء براي ادامه زندگي ناچار است حداقل بعد از پايان دوره نوجواني کار کند و شايد انتخاب شغل يکي از مهمترين مسائل افراد در اين دوره از زندگي باشد، زيرا نوع کار، مزد يا درآمد کار، مهارت و استعداد لازم، خوشايند يا ناخوشايند بودن کار، آينده ي آن، ارتقاء يا پيشرفت در کار و... همگي مسائلي هستند که بايد هنگام انتخاب شغل مورد توجه قرار بگيرند. از طرف ديگر، فرد با انتخاب کار معين علاوه بر اينکه مي خواهد معاش خود را تأمين کند علاقه مند است شخصيت خود را هم نشان بدهد، مورد توجه و پذيرش جامعه قرار بگيرد و انگيزه هاي مختلف خود را ارضا کند...» (3)
البته انجام دادن موفقيت آميز هر شغل و کاري مستلزم کسب خصائصي است، اين خصائص عبارتند از:

1. تربيت و کارآموزي:

هر نوع شغل يا کار به يک نوع تربيت خاص نياز دارد و برحسب نوع حرفه، تربيت و کارآموزي نيز اين جهات متفاوت خواهد بود: الف. نوع تربيت و کارآموزي. ب. زمان و مکان تربيت و کارآموزي. پ. روش تربيت و کارآموزي. ت. شخصيت مربي يا راهنماي تربيت شغلي.

2. هوش:

از تجارب روان شناسي چنين برمي آيد که بين سطح يا درجه هوش عمومي يک فرد و موقعيت و موفقيت او در حرفه ي خاص، رابطه ي قابل ملاحظه اي وجود دارد و هر شغل به سطح و درجه معيني از هوش اختصاصي (خاص) نياز دارد.

3. استعدادهاي ويژه:

اکثر مشاغل به استعدادهاي ويژه اي نياز دارند و تجربه نشان داده است که موفقيت اشخاص در مشاغل گوناگون بيشتر به استعدادهاي خاص آنها بستگي دارد.

4. آمادگي بدني:

موفقيت در هر حرفه بدون برخورداري از سلامت بدني غير ممکن است.

5. مزاج يا خوي:

در اغلب مشاغل، مزاج يا خوي به موفقيت شغلي و رضايت خاطرش بستگي دارد، مثلاً: فروشندگان، بازرسان، پليس بيش از ساير کارکنان به برونگرايي متمايلند در حالي که دانشمندان، مهندسان، طراحان و اشخاصي که اصولاً با افکار و اشياء سرو کار دارند بيش از ديگران مي خواهند درونگرا باشند.

6 . هوش اجتماعي:

هوش اجتماعي يا استعداد همراهي و همکاري با مردم عامل مهمي براي موفقيت سازشي در بيشتر مشاغل است. يکي از خصائص عمده ي هوش اجتماعي آگاهي فوري از عقايد، احساسات و ارزش هاي مردمي است که شخص با ايشان ارتباط دارد.

7. رغبت:

شخص در کارش زماني موفق خواهد شد که آن را واقعاً دوست بدارد. (4)
* از طرفي ورود به هر شغل، مستلزم پشت سر گذاشتن مراحلي است که آشنايي با اين مراحل براي تشخيص موقعيت شغلي هر فرد مفيد است، اين مراحل عبارتند از:

الف. انتخاب:

در اين مرحله لازم است از سويي با کسب اطلاعات کافي از واقعيات شغلي و مشاوره با افراد خبره و با تجربه و از سوئي آمادگي هاي جسماني و علائق روحي رواني متناسب با آن را در خود مورد بررسي قرار دهيم و به انتخاب شغل و مسئوليت اقدام نمائيم.

ب. انتقال:

معمولاً پس از انتخاب شغل هر انساني، لازم است از عادات و محيط رفقا و شرايط قبلي خود به يک سلسله عادات، رفتار و شرايط ديگري منتقل شود و با شرايط جديد روحيات خود را مطابقت دهد. اين دوره گاهي براي افراد، بين يک تا دو سال به طول مي انجامد. يکي از مشخصات اين دوره شک، ترديد و تزلزل مي باشد.

ج. تثبيت شغل:

در اين مرحله فرد از نظر فکري به اطمينان خاطر رسيده و خود را با کار و شرايط آن، تطبيق داده و مسلط به خود و کار در محيط کار مي باشد و همه انرژي خود را صرف کار و پيشرفت کاري مي نمايد.

د. شکوفائي:

در اين مرحله شغلي، فرد خود را کاملاً مسلط مي بيند و با کمال قدرت و علاقه مندي مشغول به کار و حرفه و مسئوليت خود مي باشد و به بهره وري مي رسد و علاوه بر انجام امور لازم مسئوليتي متناسب با علاقه و استعداد فرد، خلاقيت و ابتکاراتي نيز از خود نشان مي دهد، از کار خود اعلام رضايت مي کند و حتي ديگران را به آن شغل و مسئوليت دعوت مي نمايد.

ه‍. بازنشستگي و انفصال:

در اين مرحله فرد احساس ناتواني جسمي و يا بي ميلي نسبت به ادامه کار و شغل خود دارد و بيشتر احساس ميل به ماندن در خانه، مسافرت، تغيير کار و استراحت مي نمايد.
لازم به ذکر است يکي از لوازم و نشانه هاي کسب مهارت اقتصادي شناخت و مديريت منابع مالي و مديريت مصرف مي باشد. اين مسئله در روابط اجتماعي و در روابط خانوادگي (بين زن و شوهر و فرزندان...) تأثيرگذار مي باشد و مي تواند به عاملي بحران زا و يا عامل شکاف و اختلاف و يا به عاملي روان ساز و عزت آفرين و محبت آفرين تبديل گردد.
* امام صادق (عليه السّلام) مي فرمايند: «کسي که مالي از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج کند.» (5)
* و يا در حديث ديگري مي فرمايند: «بر تو باد بهسازي دارايي؛ زيرا که دارايي مايه ي بلند مرتبگي کريم است و سبب بي نيازي شدن از لئيم.» (6)
* حضرت سيدالشهداء (عليه السّلام) مي فرمايند: «دارايي تو اگر از آن تو نباشد، تو از آن او خواهي بود. پس به آن رحم نکن؛ زيرا که به تو رحم نمي کند و پيش از آن که او، تو را بخورد تو آن را بخور!» (7)
* حضرت سجاد (عليه السّلام) نيز حق مالي بر صاحبش را اينگونه برمي شمارد: «امّا حق مال و دارايي تو اين است که آن را جز از حلال به دست نياوري و جز در راه صحيح و حلال خرج نکني و کسي را که از تو قدرداني و تشکر نمي کند (يعني غير خدا را) برخود ترجيح ندهي. پس، آن را در راه طاعت پروردگارت به کار بر و در آن بخل مورز، که بار حسرت و ندامت را سر بار تبعات آن سازي.» (8)
* حضرت علي (عليه السّلام) نيز مي فرمايند: «بهترين مال، آن مالي است که به وسيله ي آن، آبرو حفظ و حقوق پرداخته شود.» (9)
افراد از نظر چگونه مصرف نمودن و چگونه خرج کردن اموال به پنج گروه تقسيم مي شوند:
1. کساني که به اندوختن ثروت علاقه مندند.
2. کساني که از نظر مالي پيوسته دچار نگراني و تشويش خاطر هستند.
3. افرادي که خسيس بوده و به آساني در امور لازم پول مصرف نمي کنند.
4. ولخرج ها و اسراف گران.
5. افراد متعادل.
چند تذکر در خصوص شغل و مديريت مصرف پول در زندگي بخصوص محيط خانواده:
1- هر يک از ما فقط براي تعداد خاصي از مشاغل شايستگي داريم.
2- ولتر مي گويد: فعاليت اقتصادي انسان را از سه بلاي عظيم دور مي کند: افسردگي، فسق، احتياج.
3- در فعاليت هاي اقتصادي هرگز مضطرب نشويد تا عمر طولاني داشته باشيد.
4- اقتصاد قسمتي از زندگي است ولي زيربناي زندگي نيست و عنايت به آن عامل تقويت بنيان زندگي است.
5- هر شغل الگوي ويژه اي از توانايي ها، علايق و خصوصيات شخصيتي را اقتضا مي کند. در چارچوب هر شغل، کارکنان با درجات متفاوتي از اين ويژگي ها به کار اشتغال دارند.
6- روش استفاده از پول قسمتي از شخصيت افراد است و رفتار پدر و مادر در اين مورد تأثير دارد. برخي اعضاي خانواده از آن ها تقليد مي کنند و بعضي ديگر عکس العمل متفاوتي از خود نشان مي دهند.
7- مجادله و گفتگوي بين زن و شوهري که درباره ي خرج کردن پول اختلاف نظر دارند جز ناراحتي نتيجه اي به بار نمي آورد. بهترين طريق، روش توافقي در خرج کردن است.
8- اغلب موارد پنهان کاري درباره ي پولي که هر کدام از زن و شوهر در اختيار دارند موجب سوء تفاهم بين آن هاست؛ پس در اين خصوص صادقانه برخورد کنيد.
9- در مواقعي که مشکل مالي يا بيکاري پيش مي آيد و اصطلاحاً وضعيت بحراني مي شود، و درآمد نقصان پيدا مي کند، رفتار زن و شوهر آزمايش مهمي محسوب مي شود و ميزان همکاري و صميميت آن ها را نشان مي دهد. آن ها به جاي انتقاد يا سرزنش مي توانند با تشريک مساعي مشکلات را برطرف سازند.
10- چه در خانواده هاي فقير و چه ثروتمند امکان اينکه بين زن و شوهر بر سر مسائل مالي اختلاف ايجاد شود، وجود دارد. گاهي ممکن است اين اختلاف بر يکدلي و صميميت آن ها لطمه وارد کرده، حتي منجر به جدايي گردد.
11- در تنظيم برنامه اي مناسب در مورد مخارج، همکاري داشته و با احساس مسئوليت آن را رعايت کنيد.
12- همواره حساب درآمد و مخارج را در نظر داشته، خريدهاي خود را بر حسب آن تنظيم نمائيد.
13- اگر همسر شما در برخي موارد خريدي برخلاف نظر شما کرد، سخت گير نباشيد و استقلال او را تا حد لازم و مقتضي رعايت کنيد. گرچه تفاهم و مشورت لازم است.
14- در مورد خريدهاي عمده و تهيه ي لوازم گرانقيمت، مشورت و توافق نمائيد.
15- در حضور ديگران درباره ي پول و مخارج بحث نکرده و از انتقاد يکديگر خودداري نمائيد.
16- وقتي بچه شما چيزي را مي خواهد که قيمت آن نسبتاً زياد است در مورد آن توافق کنيد. اگر همسر شما با آن مخالف بود از تحريک کردن طفل بر عليه او خودداري کنيد. (10)
17- زن خوب از ويژگي هاي شناختي اش هنر اقتصادي او در تدبير منزل است. (11)
18- مراقب باشيد به بهانه معنويت گرائي عادت به تنبلي نکنيد.
يکي از آسيب هاي معنويت گرايي، بازنشستن از کار و تلاش و رکود و توقف است که اهل بيت (عليه السّلام) با اين آفت برخورد نموده اند و شيعيان خود را به کار تکاپو و تلاش، انتظاري پويا و سازنده دعوت نموده اند. در روايات آمده است: «روزي امام صادق (عليه السّلام) از شغل يکي از اصحاب خود پرسيد: عرض کرد: فدايت شوم، من تجارت را کنار گذاشته ام. فرمود: چرا؟ عرض کرد: منتظر امر (ظهور و روي کار آمدن دولت و حکومت شما) هستم. حضرت فرمودند: اين کار از شما مايه ي تعجب است، ثروتتان از بين مي رود. از تجارت دست مکش و فضل و برکت خداي را بجوي، حجره ي خود را بگشاي (بدنبال فعاليت و شغل و مسئوليت باش) و بساط کسب و کارت را پهن کن و از پروردگارت روزي بطلب.» (12)
بر اساس اين روايت مي توان نتيجه گرفت در دوره غيبت و به بهانه ي عرفان گرايي و معنويت گرايي هيچ فعاليت و عمل ديني و حتي اقتصادي را نبايد ترک نمود و بايد همچنان در تلاش و تکاپو بود.

پي نوشت ها :

1. شهاب الاخبار / ص 364
2. بحارالأنوار / ج 100 / ص 9
3. روان شناسي عمومي / ص 748
4. روان شناسي عمومي / با اندکي تلخيص / ص 749
5. غررالحکم / ص 355
6. الکافي / 5 / 88
7. بحارالأنوار / ج 75 / ص 127
8. مکارم الاخلاق / ص 422
9. بحارالأنوار / ج 75 / ص 7
10. مهارت هاي زندگي / دکتر خنيفر / صص 189-191 / با اندکي تلخيص
11. مهارت هاي زندگي / دکتر خنيفر / صص 465-466 / با اندکي تلخيص
12. مستدرک الوسائل / ج 13 / ص 10

منبع مقاله : 
نيلي پور، مهدي؛ (1390)، مهارت هاي زندگي، نشر اصفهان: مرغ سليمان، چاپ دوم


تعداد بازدید از این مطلب: 48
موضوعات مرتبط: زندگی خوب , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود